tirsdag 19. august 2008

Skjønner ikke at det er mulig jeg!!


(Hentet fra photoshop...)

Jeg bleklager, jeg har ingen bilder å vise dere... jeg vet ikke om jeg har noe å blogge om heller!!

Skolestarten i går gikk fra gøy til .......mindre gøy!! Vet ikke hvor jeg skal begynne, men jeg kan vel starte ved besøksdagen for førsteklassingene i mai...

Da kom det 58stk forventningsfulle førsteklassinger, som trodde de skulle få møte sin framtidige lærer(e)..... Det startet med at de ikke fikk vite hvem de skulle gå i klassen med og at læreren var ikke ansatt enda! Det gikk greit og vi tok dette med en klype salt... I midten av juni var det foreldremøte og vi fikk da klasselisten og faktiskt møte to herlige frøkner.... det viser seg at de skal være to lærere i klassen til datteren min med 28 elever... gleden var stor, den ene lærern skulle jobbe hundreprosent og den ander skulle jobbe 40 prosent frem til jul...(da kommer hun tilbake fra permisjon).... Sommeren gikk og vi fikk to herlige brev om hvor mye de gledet seg til å møte barna... barna gledet seg også..ihvertfall mitt!!

Så kom da første skoledag som var i går.... hun læreren i 40 prosent stilling var der og tok i mot med rektor og to assistenter... etter en time med "undervisning" kom rektoren og tok oss foreldre inn på sfo rommet... vi anet fryd og ingen "fare"... da kom sjokket!!! Skolen hadde valgt at "hovedlæreren" (hun som jobbet hundreprosent) skulle ha et annet klassetrinn og at våres barn skulle få ny lærer i november!!!! Vi ble også fortalt at barna kom til å ha forskjellige lærere hver dag.. (det vil si ufaglærte assistenter/lærervikarer som kommer og går) Snakk om velkomst!! Vi fikk også beskjed om at rektor hadde gjort sitt beste og at barn tilpasser seg!!!!!

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke, vet ikke om jeg skal bli sint... eller hva? Men ja, jeg er frustrert!! Det gjør meg faktiskt ingen ting at de har lærervikar, men det hadde vært letttere om de hadde sag at "Per" skulle være der som vikar 90 prosent av tiden... men nei, de kunne ikke vite hvem fra dag til dag!! Dette er snakk om uskyldige 6 åringer.... Jeg er sikkert håpløs, jeg vet ikke.. men jeg vet med sikkert at det var mange sjokka foreldre i går!!

Jeg føler jeg bare slenger fra meg ungen min og vet ikke hva som skjer resten av dagen... skulle ønske jeg kunne være flue på veggen!!

Dette ble langt og har ingeting med interiør å gjøre, men jeg møtte bare få det ut...

Tusen takk!!

19 kommentarer:

moa sa...

huff da,dette hørtes jo ut som en "litt" uheldig start på skolelivet!
trist å høre at det ikke er mer planlagt & tilrettelagt enn som så..
lykke til videre for deg og barnet ditt med skolestarten,og håper det retter seg til det bedre..
..fortsatt god kveld :0)

fru Pink sa...

Uff, har FULL forståelse for at dette opprører deg - jeg hadde tenkt eksakt det samme!! Er det ikke mulig at dere foreldrene i klassen går sammen og krever et annet opplegg da? (verdt et forsøk?) I det minste kunne jo et annet trinn enn de aller minste fått ordningen med ny lærer hver dag?
(..hmm, lurer på om avisene vet dette? Og om de fikk nyss i det, om ikke skoleledelsen greier å hoste opp et annet alternativ da..)

Føler med deg ihvertfall, dette var ingen hyggelig start!

Benedicte sa...

Dette synes jeg er hårreisende! Barn trenger trygghet, kontinuitet og faste rammer!!
Kjenner jeg blir litt forbanna faktisk.
Regner med skolen gjør så godt de kan, men jeg hadde nok krevd en mer detaljert forklaring.

Håper på en snarlig løsning!!

janne - kathrine sa...

Hmmm - det hørtes ikke helt optimalt ut for barnas del. Unger er jo forskjellige, men jeg vil tro at noen sikkert har behov for noe fast og trygt. Vite hvem de skal forholde seg til og gå til dersom noe er trist eller vanskelig.
Krysser fingre og håper at det tross alt går bra!

Hilsen Janne - Kathrine

Litt av Mitt sa...

Dette går jo bare ikke an! I hvertfall ikke med en 1-klasse!! Dette var klossete gjort av skoleledelsen syns jeg. Fru Pink har en god ide der med å gå til avisen.. Hender at ting ordner seg da ja. Håper virkelig det blir gjort noe med dette - fort!!

Anita sa...

Skjønner godt at dere blir frustrerte og at dette var triste nyheter. Det er nok en vansklig situasjon for skolen og rektor også, men vi må håpe at rektor klarer å finne en bedre løsning enn den dere ble presentert for. Utrolig trist at det skal være sånn mangel å¨faglærte i skolevesenet. Noe må gjøres nå.
Håper det ordner seg til det beste for dere,men du har min fulle sympati i denne uheldige situasjonen.

❤ SessanochPrinsessan ❤ sa...

VET DU VAD!!! ÄR DET MÖJLIGT??

Du har absolut noe att vara uppgiven över & detta är tyvärr Lørenskogs skole politik i ett nötskal!!
Jag hade samlet föräldrarna & lagat en protest gruppe, sådant liker inte Lørenskog & den som skriker högst får mest!!!
När min gutt skulle börja i 1:an på Rasta skole var skolan så sprengt att dom skulle ha timer i barakker & delvis i gamle sfo lokalene över Rasta Senter.
Jag & 5 föräldrar dannet en foreldregruppe & tvang igenom Benterud skole!! Så det går med lite kamp vilje.

Det 6 åringarna behöver mötas med av skolan är stabilitet & inte något som detta du beskriver.

Förlåt men jag blir så skogs tokig efter att ha haft eget barn i kommunen & sett Lørenskogs manglende skol politik & nu har vi mellan gutt där & det är sammme mølla om igen med han *BLÄ*

Stå på vännen & spy ut här för vi alla förstår att detta var en gedigen nedtur för mamma hjärtat!!

STOR KLEM

Anka sa...

Æsj så kjedelig med skolen. Akkurat det samme skjedde da snuppa her begynte i sin tid.
Det skulle ikke vært lov! Skjønner godt at du blir opprørt jeg. Det er utrolig kjedelig for ungene, og for foreldrene og, og det preger så klart skoledagen.
Håper de rydder opp i rotet sitt.

Sisselle sa...

Dette er utrolig altså!!!Barn,og særlig de aller minste trenger en kontaktlærer-en de kan bli trygg på og kjent med!Ikke tilfeldige vikarer som sikkert også er av ymse kvalitet og som da ikke vil klare å følge opp hvert enkelt barn siden de ikke vil ha den daglige kontakten.Og det er kanskje stygt å si det men tilfeldige vikarer vil ha det vanskelig for å føle at dette er min klasse,mine elever,de er mitt ansvar og jeg må følge de opp og hjelpe de best mulig...tilfeldige vikarer(etter min observasjon) tar lettere på ting og legger ikke alltid like mye innsats i jobben som faste.

Synes dere burde kalle inn foreldrene og sammen protestere på denne såkallte ordningen!

Håper det ordner seg!

Lykke til!

prinsessa1976 sa...

Etter å ha sittet flere år i FAU så vet jeg at det er ikke lov. Men skolen gjør det så lenge ingen av dere sender en skriftlig klage til skolesjefen. Krev fagutdannet lærer NÅ.
Men det står på dere som foreldre. Det nytter ikke bare å si det. Det må dokumenteres saklig og skriftlig der det går frem at av hengsyn til deres barn vil umiddelbart kreve at skolen setter iverk en tiltaksplan. Gi den en frist.

Det er ikke slik at dere trenger underskrifter fra alle foreldrene men kun et brev til skolesjefen. Da må det bli tatt på alvor. Lykke til:O)

Drømmen om en eplehage sa...

Fy fader!
Er dette virkelig lov??
Forstår godt reaksjonen din. De dyrebare små tilpasser seg ja, men hvorfor skal de måtte prøve å tilpasse seg noe slikt?
Dere må prate sammen dere foreldre og prøve å komme til enighet i hva dere kan og ikke kan leve med og ta det videre derfra!

Dette har jeg aldri hørt før og det skurrer i mine ører!

Klem!!

Kari sa...

Må bare si meg enig i de andre innleggene..
dette går virkelig ikke an. !!
Blir hissig og fortvilet på samme tid...

Fjordheim sa...

Ja det var ingen god start på skoletida. Men unger er jo veldig tilpassningsdyktige, så det går nok bra. Men det er merkelig at de ikke kunne fått en vikar som kunne tatt det til den som skulle ha de kom i nov.
Det værste er at foreldre må forholde seg til så mange forskjellige folk, og en klarer som regel ikke å huske hvem som er på jobb, når.
Det er tragisk at den offentlig skole sakker så akterut i mange sammenhenger. Hadde jeg små unger nå så er det mulig jeg hadde søkt de inn på privat skole.
Virker som det er bedre med lærere der.
Det er jo også mulig at det ordner seg litt bedre enn det ser ut for nå. Lykke til, og ha en riktig god dag, tross alt :)

❤ SessanochPrinsessan ❤ sa...

Tittar in för att önska dig en flott lilla lørdag ;)

Klemmer

fru Pink sa...

Tenkte jeg ville gjøre det samme som Sessan; håper dere har en god dag tross alt!

... 4 på toppen sa...

Bare tøm deg så mye du orker, for dette var ikke bra. Helt sjokkert her jeg sitter jeg. Hvordan er det de behandler 6-åringene, og ikke minst foreldrene. For min 6 åring (i fjor) var det superviktig å vite at den samme kontaktlæreren var der hver morgen for å ta henne i mot, en lærer som kjenner henne og hennes behov og væremåte. Jeg tror ikke hun hadde taklet nye fjes og regler hver dag jeg, da hadde det blitt mye forvirring tror jeg.

Knurr

aase sa...

SKOLESJEFEN eller FYLKESMANN, jeg hadde vært på tråden tvert altså!! Dette går BARE IKKE ANN!!! Håper virkelig noen av dere foreldre tar saken i egne hender og ikke godtar dette!!!

Jeg har også FAU bakgunn og her MÅ DERE BARE REAGERE SOM DER GJØR!!

Ta umiddelbar kontakt med skolekontoret i morgen. Ikke sikkert de vet det engang!!!!

Stakkars dere, dette er ikke gøy!!

IHos vår 1. klassing var lærer borte med sykt barn idag!!

Det hvite hjerte sa...

Hei,
Dette var frustrerende, vi hadde også en 1. klassing på mandag. Det gikk kjempe fint :)
Håper det går seg til i løpet av kort tid. Fin Blogg du har :)
Kommr innom igjen!

Rosa sa...

Det høyrest ut som fru fjeldhammer og andre i samme situasjon må brette opp armane og ta tak i dette. At 1.klassingar skal setjast i ein slik situasjon høyres totalt uholdbart ut! Ser du har fått tips frå eit tidlegare FAU-medlem om å skrive brev til skulesjef, og det høyrest veldig lurt ut!

Lukke til!!